Tuesday, March 3, 2015

Malarstwo cyfrowe (digital painting) - jak zacząć.

Postanowiłam zrobić kilka tutoriali związanych z twórczością cyfrową. :) Postaram się zamieszczać je raz w tygodniu na blogu. Mam nadzieję, że wam się spodobają i przydadzą. Zacznę od podstaw, aby nawet osoby, które nigdy nie miały z tym styczności, mogły skorzystać. :)



Malarstwo cyfrowe to malarstwo tworzone przy użyciu narzędzi cyfrowych. Aby tworzyć cyfrowo potrzebujesz:
-komputera (stacjonarny czy laptop, wszystko jedno),
-programu graficznego (ja będę się skupiała na programie Paint Tool SAI),
-tabletu graficznego (wiem, że niektórzy radzą sobie myszką i efekty są równie dobre, ale mimo wszystko tablet daje więcej możliwości i ułatwia pracę; dokładniej omówię to później).

Więc mamy już wszystko; odpalamy program, klikamy 'File'->'New' (pojawi się okno jak na rys. 1), tutaj wybieramy wymiary kartki. W jakim rozmiarze chcecie rysować zależy od was - nie polecam małych rozmiarów, bo będzie wam niewygodnie robić szczegóły, zaś za duży rozmiar może spowalniać pracę programu. Ja rysuję w rozdzielczości ok. 4000x5000 pikseli.



Pojawia się przed nami kartka, już teraz warto zapisać swoją pracę, mimo, że jeszcze nic na niej nie ma. Aby zapisać klikamy File->Save, lub po prostu Ctrl+S (pojawia się okno jak na rys. 2). W polu Name: wpisujemy nazwę pracy, zaś w polu Type: wybieramy format zapisu. Kiedy mamy zamiar pracować nad pracą, wybieramy format Photoshop PSD lub SAI, ponieważ formaty te obsługują warstwy i nie spłaszczą nam obrazu. Ja wybieram Photoshop PSD, ponieważ ten format jest bardziej uniwersalny i daje mi możliwość otwierania pracy w innych programach graficznych. Po zakończeniu pracy, zapisujemy obraz jako PNG lub JPG. Można też wybrać inny typ, ale nie będę teraz wszystkich omawiać. ;) Ja prawie zawsze wybieram PNG.



Nasza kartka jest już zapisana, więc możemy przystąpić do pracy. Zacznijmy od wyobrażenia sobie co chcemy narysować; jeśli już to mamy, to pierwszą warstwę wypełniamy kolorem, który będzie zbliżony do koloru tła. W tym celu wybieramy wiaderko i interesujący nas kolor oraz wypełniamy warstwę. Teraz tworzymy drugą warstwę (zaznaczyłam czerwoną strzałką na rys. 3 gdzie) i przystępujemy do rysowania.



Na tym etapie sprawdźmy, czy nasz tablet jest dobrze skonfigurowany. Wybierzmy pierwsze narzędzie: Pen. Ustawmy Size: 100, Min Size: 0%, Density: 100 (jak na rys. 4) i narysujmy kreskę na kartce (nie dociskajcie piórka z całej siły do tabletu. ;) delikatnie). Kreska powinna przy brzegach być cieńsza niż na środku - jeżeli cała ma taką samą grubość, przeczytajcie instrukcje obsługi waszego tabletu, prawdopodobnie macie niezainstalowane sterowniki. Dla porównania możecie narysować kreskę myszką, właśnie tak nie powinna ona wyglądać narysowana tabletem.



Napisałam "przystępujemy do rysowania", ale jak? Nie ma jednej dobrej techniki; myślę, że najlepiej odnaleźć swoją technikę i styl próbując samemu. W następnych tutorialach przedstawię kilka technik, które ja stosuję - może się zainspirujecie, może to pozwoli wam zacząć. :) Warto, żebyście na tym etapie pobawili się różnymi narzędziami i ich ustawieniami w SAIu: to pozwoli wam się oswoić z programem i kto wie, może wyjdzie z tego coś dobrego?

Jeśli udało wam się coś stworzyć to pochwalcie się w komentarzu tu lub na moim fanpage! :)
Wyszło to strasznie długie, ciekawe czy ktoś dotrwał do końca? ;) Obiecuję, że w następnych tutorialach nie będzie aż tyle tekstu; początki zawsze są najtrudniejsze, ale bez nich nic się nie zrobi. W każdym razie, powodzenia w rysowaniu! :)

ENG: http://nimfpa.blogspot.com/2015/03/digital-painting-how-to-start.html

3 comments:

  1. Prosiłabym o omówienie jeszcze kwestii ,,resolution" to chyba ma jakiś wpływ przy rysowaniu lub efekcie koncowym pracy. Jaką wartość wybrać?

    no i później jak sobie szybko poradzić przy wypełnianiu warstw bazowych kolorów. ja obrysowuje kontury i wypełniam bucketem każdy oddzielny element/szczegół na innej warstwie. Jest jakiś prostszy sposób?

    pozdrawiam QQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeśli rozmiar wybierasz w pixelach, to wartość w okienku "resolution" nie będzie miała znaczenia. Resolution to inaczej rozdzielczość, ma znaczenie jeśli wybierasz rozmiar w centymetrach, milimetrach itd. Chodzi o to, że jak przygotowujesz pracę do druku i chcesz zrobić na a4, to w polach "Width" i "Height" wpisujesz 210 x 297 - ale już milimetrów, a nie pixeli i wybierasz "Resolution" 300. Wtedy program automatycznie sam Ci policzy ile potrzeba pixeli, dzięki temu nie musisz tego liczyć ręcznie! :)

      Nie jestem pewna czy dobrze rozumiem drugie pytanie. Chodzi o to, że np chcesz narysować oko, więc rysujesz kontur oka, a potem wypełniasz wiaderkiem resztę? Ja rysuję pędzlem całe elementy, w sumie wiaderka używam tylko do tła. Jeśli nie o to chodziło, to spróbuj jeszcze raz zada pytanie, pomogę jeśli będę mogła. :)

      Delete
    2. Dzięki za odp :)

      a drugie: już przeczytałam wpis z lekcją 3 i znam twój sposób kolorowania - ręcznie, ja własnie tak samo (tylko najpierw kontury i wypełnienie, a pozniej wiadomo dodać cienie i światło). juz się dowiedziałam że szybszego sposobu na kolorowanie tych elementów nie ma wiec i tak dzieki

      Delete